Verminking

gepost door op 13 feb 2012

Synopsis voor een Single-Play.

Auteur: Hannie van der Beek

Naar aanleiding van Genesis 1 vers 31. En God zag alles wat Hij gemaakt had en zie, het was zeer goed.

 

Verminking

 

Betsach is 25 jaar. Ze is geboren en getogen in Eritrea.

Samen met haar man werkt ze in het onderwijs.

Ze hebben 2 kinderen. Haar moeder past op hun twee dochtertjes Hinath (2) en Awitha (7 maanden).

Soms gaat Hinath ook met Betsach mee naar school als haar moeder (grootmoeder van Hinath) op het land moet werken.

Betsach en haar man zijn politiek actief. Ze hebben zich aangesloten bij een Christelijke gemeenschap.

Haar moeder keurt dit af.

Zij wil de Eritrese tradities handhaven.

Tijdens een legerinval wordt de man van Betsach voor haar ogen doodgeslagen.

Zelf verkracht en vernederd vlucht ze met Hinath.

Ze haalt de grens van Soedan en met hulp van het Rode Kruis komt ze met haar oudste dochtertje als politiek vluchteling in Nederland.

In de 2 jaren die volgen leert ze de Nederlandse taal.

Ze krijgt een baan en een huis.

Via de kerkelijke gemeenschap waar ze lid van is, heeft ze vrienden gekregen.

Ze komt aan de weet dat de rituele vrouwenbesnijdenis de vrouw verminkt en in haar later leven veel leed veroorzaakt. En dat de bedoeling van de besnijdenis is, de vrouw de seksuele vreugde te ontnemen.

Verlegen, maar open praat ze over haar eigen besnijdenis en die van haar oudste dochtertje.

Ze is verbaasd dat vrouwen zeggen seks heerlijk te vinden. Ze vertelt hun over haar jongste dochtertje Awitha die ze al 2 jaar niet gezien heeft.

Ze zal binnenkort ook de besnijdenis moeten ondergaan.

Betsach weet niet of Awitha nog leeft.

Op haar brieven krijgt ze geen antwoord. Ze schrijft wel met haar broer die ook gevlucht is en die bij een guerrillagroep in Soedan zit. Het is voor haar nog te gevaarlijk om naar Eritrea terug te gaan.

Via het Rode Kruis komt er toch een brief van haar moeder.

Ze schrijft, dat ze Betsach, haar eigen dochter, een landverraadster vindt en dat ze haar kind nooit meer terug krijgt. Als ze in Eritrea terug komt, zal ze alsnog terechtgesteld worden vanwege haar bedreven politieke misdaden in het verleden. Binnenkort zal Awitha besneden worden zoals dat in Eritrea de gewoonte is naar de wijze van de Religie.

De grootmoeder zal bij het ritueel de plaats van de moeder innemen.

Betsach wil haar kind uit Eritrea halen.

Awitha mag niet besneden worden. Haar vrienden raden haar af om te gaan, ze zal gevangen genomen en waarschijnlijk terechtgesteld worden.

Maar Betsach wil haar kind redden. In de kerk wordt een collecte gehouden voor haar reis.

Ze bidden met haar voor een behouden thuiskomst.

Ze vliegt naar Soedan en sluit zich aan bij de guerrillagroep. Ze infiltreren in Eritrea en samen met haar broer kidnappen ze het kind.

 

Het conflictmodel is het verleden van het karakter kruisen met een interne hoofdcrisis (moeder, bewustwording, woede om de verminking van de besnijdenis). Daarna kruisen met veranderende omstandigheden (aantasting van het kind).

De hoofdclimax is de redding van het kind in barre omstandigheden en dreigend doodsgevaar.

 

Werkopdracht van Ger Beukenkamp n.a.v. een krantenbericht.

Verwerkt is een waar gebeurd verhaal van een vluchteling uit Eritrea.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

login